رزین سختی گیر آب و انواع مدل های رزین

رزین سختی گیر

رزین سختی گیر آب کاتیونی ، رزین سختی گیر آنیونی ، رزین میکس بد

رزین های سختی گیر تبادل یونی دارای انواع مدل های رزین سختی گیر کاتیونی  ، رزین آنیونی ، رزین میکس می باشد رزین ها با فرایند تبادل یونی نظیر تعویض یون کلسیم و منزیم آب یا یون سدیم در سختی گیر های رزنی سختی آب را حذف می کنند  نوع رزین های سختی گیرنده برای کاربرد های مختلف متفاوت می باشد رزین های میکس بد جهت استفاده در دستگاه های آب مقطر گیری بکار میرود رزین های آنیونی جهت حذف آنیونی آب مورد استفاده قرار می گیرد. از معروفترین و بهترین برند های رزین سختی گیر میتوان به رزین سختی گیر پرولایت انگلیس اشاره کرد.

رزین-سختی-گیر-پرولایت
رزین-سختی-گیر-محصول

رزین چیست ؟

رزین ها مواد تشکیل شده از ترکیب های طبیعی و مصنوعی با حالت چسبناک که از مولکول های با دو سر قطبی با بارهای مخالف می باشند رزین در حذف سختی آب به عنوان رزین های سختی گیر بکار می رود.

عملکرد رزین سختی گیر آب

رزین ها با انجام تبادل یونی و جایگزینی یونی ، یون های که باعث ایجاد سختی در آب می شوند را حذف و با سدیم تعویض می کند.

انواع مدل های رزین سختی گیر آب

1- رزین کاتیونی

رزین کاتیونی اسیدی ضعیف :

رزین های کاتیونی ضعیف برای حذف بخشی از کاتیون های آب که به  قلیائیت آب ارتباط دارند بکار می رود در رزین های کاتیونی ضعیف کربوکسیلیک عوض سولفوریک قرار دارد این مدل رزین در حالت قلیایی راندامان بالاتری دارند.

رزین کاتیونی اسیدی قوی:

رزین های کاتیونی قوی برای حذف تمامی کاتیون های آب بکار می رود رزین های قابل استفاده در سختی گیر های رزینی  می باشند  رزین کاتیونی قوی از نوع سدیمی بوده و یون های کلسیم و منزیم آب را با سون سدیم تبادل می کند .

2- رزین های آنیونی

رزین آنیونی قوی

رزین های آنیونی قوی برای حذف کلیه آنیون های آب بکار می رود در احیای رزین آنیونی قوی  معمولا از مواد قلیای قوی نظیر سود استفاده می گردد.

رزین آنیونی ضعیف

رزین های آنیونی ضعیف نیز مانند رزین های کاتیونی ضعیف عملکرد پایینی داشته و عمدا برای حذف اسید های معدنی قوی بکار میروند اما برای حذف اسید های ضعیف گزینه مناسبی نیستند

3- رزین میکس بد

اگر رزین های کاتیونی و آنیونی را به اندازه مشخصی باهم ترکیب شوند  اصطلاحا رزین میکس بد گفته می شود در واقع ترکیب دو مدل رزین آنیونی و رزینی کاتیون توانایی حذف بسیاری از یون های آب را دارند رزین های میکس بد معمولا در صنایع دارو سازی ، دستگاه های آب مقطر گیری ، آزمایشگاه ها ، صنایع باطری سازی و دستگاه های تهیه آب با خلوص بسیار بالا بکار می رود.

عمر مفید رزین ها :

بطور کلی عمر مفید رزین ها به شرایط استفاده و میزان سختی آب و نحوی احیای رزین سختی گیر بستگی دارد.

عمر مفید رزین کاتیونی

عمر مفید رزین های کاتیوتی قوی و ضعیف در حالت استفاده درست و احیاء اصولی حدودا 5 الی 10 سال می باشد .

عمر مفید رزین آنیونی

عمر مفید رزین های آنیونی قوی و ضعیف در حالت استفاده درست و احیاء اصولی حدودا 4 الی 6 سال می باشد.

کاربرد رزین های تبادل یونی

رزین های آنیونی و کاتیونی عمدا در سیستم تصفیه آب و سختی گیر های رزینی برای حذف رسوبات آب مورد استفاده قرار می گیرد.

  • رزین سختی گیر دیگ های بخار
  • رزین سختی گیر موتورخانه ها
  • رزین سختی گیر سیستم های سرمایشی ( چیلر ها )
  • رزین سختی گیر تجهیزات گرمایشی
  • رزین سختی گیر در صنایع رنگرزی
  • رزین سختی گیر دستگاه های تصفیه آب صنعتی
  • رزین سختی گیر خشکشویی ها خانگی و صنعتی
  • رزین سختی گیر برج های خنک کننده

انواع برند های معتبر رزین سختی گیر آب

  • رزین پرولایت انگلیس PURELITE
  • رزین هیدورلایت HYDROLITE
  • رزین آکوا لایت AQUALITE

رزین پرولایت انگلیس  PURELITE

یکی از بهترین رزین های سختی گیر موجود در بازار رزین سختی گیر پرولایت انگلیس می باشد شرکت پرولایت purelite انواع رزین های کاتیونی ، آنیونی و میکس بد را در سبد تولیدات خود گجانده است و از لحاظ کیفیت عالی و راندمان بالایی دارد رزین پرولات آنیونی و کاتیونی در بسته های 25 لیتری و رزین میکس بد پرولایت در بسته های 1 لیتری و 5 لیتری و 25 لیتری عرضه می گردد .

رزین-تبادل-یون

مشخصات و انواع رزین پرولایت :

رزین پرولایت مدل C100

رزین سختی گیر پرولایت مدل C100 از رایج ترین رزین های قابل استفاده در سختی گیر های رزینی صنعتی و موتورخانه می باشد رزین سختی گیر پرولایت C100  یون های کلسیم و منزیم را با یون سدیمی جایگزین می کند رزین سختی گیر پرولایت مدل C100 سدیمی از نوع رزین کاتیونی اسیدی قوی می باشد.

رزین پرولایت مدل C100E

رزین سختی گیر پرولایت مدل C100E از رایج ترین رزین های قابل استفاده در سختی گیر های رزینی صنعتی و خانگی  می باشد رزین سختی گیر پرولایت C100E یون های کلسیم و منزیم را با یون سدیمی جایگزین می کند رزین سختی گیر پرولایت مدل C100E سدیمی از نوع رزین کاتیونی اسیدی قوی می باشد

تفاوت رزین پرولایت مدل C100 با مدل C100E

در واقع هر دو مدل رزین از نوع رزین کاتیونی قوی بوده و برای سختی گیر های رزینی بکار می روند اما رزین پرولایت C100E در سختی گیر های رزینی خانگی بیشتر مورد استفاده قرار می گیرد رزین C100E نوع رزین خوراکی می باشد و برای مصارف شرب و استحمام  تولید شده است.

رزین پرولایت مدل C104PLUS

رزین سختی گیر  پرولایت مدل C104PLUS از نوع رزین کاتیونی ضعیف می باشد رزین سختی گیر  پرولایت مدل C104PLUS بی کربنات موجود در آب را جذب و با یون هیدروژن تبادب یون انجام می دهد  رزین پرولایت مدل C104PLUS  برای حذف قلیایت آب ، حذف بی کربنات بهترین رزین می باشد.

رزین پرولایت مدل A400

رزین پرولایت مدل A400 برای حذف سیلیکا و  مواد معدنی غیرارگانیک به منظور حذف سختی آب بکار می رود رزین پرولایت مدل A400 از نوع رزین آنیونی قوی می باشد احیاء رزین پرولایت مدل A400 با استفاده از مواد قلیایی مانند سود انجام می شود.

رزین پرولایت مدل A300E

رزین پرولایت مدل A300E  یکی از مدل های رزین های آنیونی قوی با فرم کلرید می باشد رزین پرولایت مدل A300E برای حذف آنیون های موجود در آب می باشد رزین پرولایت مدل A300E از نوع خوراکی بوده و آب خروجی از این مدل رزین ها قابل استفاده در مصارف شرب نیز می باشد از رزین پرولایت مدل A300E برای حدف آرسینیک ، نیترات ، قلیائیت ، سولفات استفاده می گردد.

رزین پرولایت مدل A500PS

رزین پرولایت مدل A500PS  بهترین رزین جهت رنگبری از شربت قند می باشد  رزین پرولایت مدل A500PS به عنوان رزین تصفیه آب قند یا تصفیه شربت قند در بازار رایج می باشد.  رزین پرولایت مدل A500PS کاربرد عمده ای در صنایع شکر و قند به عنوان رزین رنگبری شربت قند دارد.

رزین پرولایت مدل A600

رزین پرولایت مدل A600 برای حذف کامل آنیون های موجود در آب برای حذف سختی آب مورد استفاده قرار می گیرد رزین پرولایت مدل A600 برای حذف کامل سیلیکا بهترین رزین می باشد.

رزین میکس بد پرولایت مدل MB400

رزین میکس بد پرولایت مدل MB400 رایج ترین و پرمصرف ترین رزین میکس بد می باشد رزین میکس بد پرولایت مدل MB400 در دستگاه آب مقطر گیری و سیسم دیونایرز کاربرد دارد رزین میکس بد در واقع ترکیت رزین آنیونی و کاتیونی برای تبادل یون های کاتیونی و آنیونی آب با  با یون های H+  و OH-  می باشد آب خروجی از این رزین کاملا بدون سختی و آب خالص می باشد رزین میکس بد پرولایت مدل MB400 برای کاهش هدایت الکتریکی EC نیز بکار می رود.

رزین میکس بد پرولایت مدل UCW3600

رزین میکس بد پرولایت مدل UCW3600  یک نوع رزین میکس بد تولیدی شرکت پرولایت می باشد برای حذف کامل سختی در دستگاه های آب مقطر گیری و دیونایزر مورد استفاده قرار می گیرد رزین میکس بد پرولایت مدل UCW3600 برای کاهش هدایت الکتریکی EC بهترین نوع رزین میکس بد می باشد.

خرید رزینی سختی گیر

خرید رزین سختی گیر بر اساس نوع نیاز و مصرف انتخاب گردد برای حذف سختی آب ناشی از یون های کلسیم ومنزیم باید از رزین های کاتیونی استفاد کرد لذا قبل از خرید رزین حتما نوع مدل رزین را بررسی شود.

مسئله در خرید رزین ، بحث رزین اصل و یا غیر اصل می باشد حتما باید از اصل بودن رزین اظمینان حاصل شود چرا که رزین های غیر اصل معمولا با نام اصل به قیمت پایین تری عرضه می گردد یک نکته دیگر در خرید رزین سختی گیر تاریخ تولید رزین می باشد رزین ها دارای تاریخ انقضا می باشند رزینی استاندارد باید هنگام خریدار  تاریخ تولید روی بسته بندی چاپ شده باشد.

قیمت رزین سختی گیر

قیمت رزین ها براساس نوع رزین و کیفیت رزین در برند های مختلف رزین متفاوت می باشد قیمت رزین سختی گیر اصل بالاتر از رزین های غیر اصل می باشد و البته با کیفیت تر و از لحاظ عمر زیاد تر است.

مشکلات آب سخت یا سختی آب

سختی آب باعث ایجاد رسوبات در سیستم های تاسیساتی نظیر موتورخانه ها ، تجهیزات گرمایشی ، تجهیزات سرمایشی ، دیگ بخار و چیلر ها می شود آب سختی باعث مشکلات گوارشی و سنگ کلیه در بدن می باشد

عملکرد سختی گیر رزینی

یکی از بهترین راه های حذف سختی آب خرید و نصب سختی گیر رزینی می باشد سختی گیر های رزینی مخازنی از جنس فایبرگلاس سختی گیر frp یا فلزی می باشد که داخل از رزین های کاتیونی پر می شود یک شیر بکواش و احیاء سختی گیر رزینی نیز بر روی  سختی گیر نصب می شود.

مراحل احیاء سختی گیر رزینی

  1.  شستشوی بستر رزینی از پایین به بالا
  2.  شستشوی بستر رزینی با آب نمک
  3. پر کردن آب مخزن با آب و نمک (محلول آب نمک)
  4. شستشوی بستر رزینی با آب (جهت خروج آب نمک)

انواع سختی گیر رزینی

1- سختی گیر رزینی با مخزن FRP فایبرگلاس

این نوع سختی گیر های رزینی با مخازن FRP فایبرگلاس ساخته می شود مخازن FRP در واقع نوعی مخازن پلی اتیلی با روکش فوم برای مقاومت در برابر فشار می باشد مخزن های فایبرگلاس سختی گیر مقاوم در زنگ زدگی و تغییر و یخ زدگی می باشند شیر بکواش در مخازن FRP بر قسمت بالای مخزن نصب می شود و در دو مدل تمام اتوماتیک و نیمه اتوماتیک موجود می باشد .

سحتی گیر رزینی تمام اتوماتیک

بعد از مدتی از استفاده از سختی گیر ها رزینها باید احیاء و شستشو شوند احیاء سختی گیر ها با نمک انجام می شود  شستشوی سختی گیر با آب معمولی صورت میگیرد منظور از سختی گیر تمام اتوماتیک سختی گیر های با مخازن فایبرگلاس که برای سشتشو و احیاء شیر بکواش از مدل تمام اتوماتیک (قابل برنامه ریزی) می باشد در سختی گیر تمام اتوماتیک پارامترهای ازجمله تنظیم ساعت شستشو ، تنظیم مدت شستشو و احیا ، تنظیم تعداد روزهای احیاء قابل برنامه ریزی می باشد.

مشاهده تمامی مدل های سختی گیر رزینی تمام اتوماتیک

سختی-گیر-تمام-اتوماتیک-سختی گیر frp

سحتی گیر رزینی  نیمه اتوماتیک

مراحل شستشو و احیاء در سختی گیر نیمه اتوماتیک توسط یک شیر بکواش اهرمی که توسط اپراتور یا مصرف کننده در جهت های شستشو ، احیاء ، پرکردن مخزن نمک و شستشو از بالا انجام می گیرد .

تمامی مدل های سختی گیر رزینی نیمه اتوماتیک

سختی-گیر-رزینی-دستی

2- سختی گیر رزینی با مخزن فلزی

این مدل سختی گیر که با مخازن فلزی ساخته می شود بصورت استوانه ای شکل می باشند دو عدد فلنج و دریچه بازدید در بالا وپایین مخزن تعبیه می گردد شیر های بکواش مخازن FRP از نوع سولو ولو یا شیر چدنی و فقط از نوع دستی می باشند برای این مخازن حتما باید از پوشش رنگ مقاوم برای جلوگیری از خورندگی و زنگ زدگی استفاده گردد معایب مخازن فلزی این است که بعد از 3 مخزن دچار خوردنگی و پوسیدگی بدنه می شود.

سختی گیر رزینی یا مخازن فلزی

 

سختی-گیر-رزینی-لوله کشی سختی گیر-سختی گیر آب رزینی

محصول با موفقیت به سبد خرید اضافه شد.