سختی گیر آب

سختی-گیر-رزینی-لوله کشی سختی گیر-سختی گیر آب رزینی

سختی گیر آب رزینی

سختی آب ( Water Hardness) در واقع به دلیل وجود کاتیون های دو ظرفیتی و یا بیشتر، در آب میباشد. قابل ذکر است که از مهم ترین فلزات دو ظرفیتی موجود در آب می توان از کلسیم و منیزیم نام برد. همچنین آهن، منگنز و آلومینیوم در آب های سطحی در غلطت های بسیار کم موجود می باشد. یون های مثل کلسیم و منزیم در آب باعث ایجاد رسوبات می شود راه حل این مشکل خرید سختی گیر آب رزینی می باشد.

سختی-گیر-رزینی-دستگاه کاهش سختی آب - سختی گیر آب رزینی

روش های حذف بردن سختی  و یا آهک  که در سیستم های تاسیساتی و لوله ها ایجاد رسوب می کند معمولا با چهار روش زیر انجام می  گیرد

  1. استفاده از سیستم های تقطیر
  2. استفاده از سختی گیر های رزینی
  3. استفاده از سختی گیر های مغناطیسی
  4. استفاده از تصفیه آب های صنعتی

بهترین روش حذف سختی آب  خرید و نصب سختی گیر رزینی می باشد دلیل  این امر بخاطر هزینه اولیه پایین و طول عمر و راندمان این سیستم ها می باشد ولی در بعضی نیاز ها مانند  نیاز به تهیه آب مقطر باید از سیستم های تصفیه آب صنعتی یا آب شیرین کن ها استفاده گردد.

سختی گیر رزینی منبع یا مخزنی از جنس فلز و یا فایبر گلاس که داخل آن از رزین کاتیون و سیلیس پر شده است. طرز کار  این سیستم به این صورت است که آب سخت با عبور از بستر رزین یون های کلسیم و منزیم خود را با سدیم تعویض یون می کند و در خروجی به آب نرم تبدیل می شود.

فیلم عملکرد سختی گیر آب رزینی

  متداول ترین روش برای  از بین بردن  سختیآب  نصب سختی گیر رزینی می باشد  دستگاه های سختی گیر آب یا نرم کننده آب معمولا بصورن مخازن فلزی و فایبر گلاس بوده که داخل آن پر از رزین های سختی گیر کاتیونی می باشدبرای جلو گیری از زنگ زدگی و پوسیدگی مخازن فلزی سختگیر های فلزی از رنگ های اپوکسسی استفاده می گردد .

ارتفاع رزین در داخل مخازن حدودا نیم الی 3 متر می باشد که به حجم و ظرفیت سختی گیر بستگی دارد .

بعد از مدتی استفاده از سختی گیر ، رزین ها اشباع می شوند در این حالت رزین ها قادر به تبادل یون نبوده و در نتیجه توان حذف سختی آب را ندارند و نیاز به شستشوی و احیای رزین ها با آب نمک می باشد

رزین سختی گیر آب

رزین نوعی ترکیب ساخته شده بصورت طبیعی و مصنوعی چسبناک  که  از مولوکل های قطبی  و بار دار تشکیل می شود. آب سخت از لایه رزین عبور کرده و با انجام تبادل یون به آب نرم تبدیل می شود اساس سختی گیر های رزینی برا پایه تبادل یون می باشد در این روش یون های که باعث ایجاد سختی و رسوب میگردد یا یون سدیم جایگزین میگردند. در این روش از رزین های تعویض یونی ، یا همان سختی گیر رزینی ( سختیگیر آب ) ، استفاده می شود . رزین سختی گیر در واقع همان رزین کاتیونی  می باشد  و بستگی به شرایط بهره برداری دارد عمر رزین در صورتی که رزین اصل باشد حدودا 3 الی 10 سال می باشد.

رزین-تبادل-یون-سختی گیر آب رزینی

 عمکلرد رزین سختی گیر

رزین کاتیونی یون های مثل کلسیم و منیزیم که باعث سختی آب می باشند را حذف ، و با یون سدیم جایگزین می کند

انواع رزین

  1. رزین کاتیونی
  2. رزین آنیونی
  3. رزین میکس پد

انواع  رزین کاتیونی پرولایت

  • رزین مدل C100 جهت حذف سختی آب در مصارف صنعتی
  • رزین مدل C100E جهت حذف سختی آب در مصارف  آشامیدنی و صنعتی

احیای رزین با نمک

بعد از مدتی از تعویض یون های کلسیم و منزیم با سدیم ،رزین ها نیاز به احیا با آب نمک دارند معمولا در کنار هر سختیگیر رزینی یک مخزن نصب میگردد که در داخل آن نمک و آب موجود می باشد در هنگام شستشو و احیای سختیگیر این محلول آب نمک به داخل سختیگیر مکش می شود آب نمک هنگام عبور از بستر رزین مقدار سدیم افزایش می یابد مدت زمان احیای سختیگیر رزینی ممکن است تا 1 ساعت نیز طول بکشد.

آب نمک استفاده شده در سختی گیر ها حتما باید خلوص بیشتر از 80% را داشته باشد نوع نمک حتما سنگ نمک و یا نمک های مخصوص سختی گیر استفاده شود نمک های پودری به دلیل داشتن ید به هیچ عنوان قابل استفاده نمی باشند.

کاربرد عمده رزین کاتیونی
  1. سختی گیر
  2. تصفیه آب

قطعات یا اجزای سختی گیر  آب رزینی

سختی-گیر-بویلر-قیمت سختی گیر اتوماتیک - سختی گیر آب رزینی نقشه-سختی-گیر-رزینی- سختی گیر آب رزینی

مخزن سختی گیر رزینی

مخزن های سختی گیر برای پر کردن رزین ها بکار می روند جنس مخزن ها معمولا فلزی و فایبرگلاس می باشد

سختی-گیر-رزینی-لوله کشی سختی گیر-سختی گیر آب رزینیمخزن-frp

شیر کنترل یا شیر بکواش سختی گیر رزینی

شیر های سختی گیر برای شستشوی معکوس و احیا رزین ها می باشد نوع عمکلرد این شیر های دستی ، نیمه اتوماتیک و تمام اتوماتیک می باشد همچنین شیر های سختی گیر رزینی اتوماتیک در دو مدل حجمی ( یعنی شستشو بر اساس حجم آب عبور کرده) و زمانی (بر حسب روز) موجود می باشد در مدل های دستی و نیمه اتوماتیک برای شستشو و احیا سختی گیر  رزینی باید اپراتور حضور داشته باشد و بصورت مکانیکی این شیر ها را تنظیم کند و لی در مدل تمام اتوماتیک نیازی به حضور اپراتور نیست .

شیر-نیمه-اتوماتیک-سختی-گیر
شیر نیمه اتوماتیک سختی گیر

"شیر-اتوماتیک-سختی-گیر-شیر

شیر-سولو-سختی-گیر
شیر سولو دستی سختی گیر

مخزن نمک

مخزن های نمک برای ساخت محلول آب نمک بکار می رود جنس مخزن نمک سختی گیر باید پلی اتیلن یا همان پلاستیکی باشد .

 

انواع سختی گیر رزینی از لحاظ جنس مخزن وشیر

  • سختی گیر رزینی نیمه اتوماتیک با مخزن فایبر گلاس
  • سختی گیر رزینی تمام اتوماتیک با مخزن فایبر گلاس
  • سختی گیر رزینی نیمه اتوماتیک با مخزن فلزی

سختی گیر اتوماتیک یا  اتومات

رزین های استفاده شده در سختی گیر ها بعد از مدتی نیاز به احیا و شستشو دارند در سختی گیر اتومات یک شیر بکواش اتوماتیک که قابلیت تنظیم زمان و مدت احیا و شستشو را دارد نصب میگردد سختی گیرهای اتوماتیک نیاز به اپراتور جهت انجام شستشو ندارند شیر backwash سختی گیر اتوماتیک معمولا از جنس پلاستیک مقاوم می باشد دقت شستشو و احیا رزین در شیر های اتوماتیک به مراتب بالاتر از شیر های نیمه اتوماتیک می باشد قیمت و انواع سختی گیر های تمام اتوماتیک در فروشگاه آبین کالا موجود می باشد

سختی-گیر-تمام-اتوماتیک-سختی گیر - سختی گیر آب رزینی frp

سختی گیر نیمه اتوماتیک

در سختی گیر های نیمه اتوماتیک شیر بکواش بصورت دستی می باشد به عبارتی دیگر زمان شستشو و احیا نیاز است توسط اپراتور شیر برای شستشو و احیا بصورت دستی تنظیم گردد از معایب این مدل شیر ها میتوان به عدم دقت کافی و احتمال فراموشی سیکل شسشتو منظم می باشد قیمت و انواع مدل های سختی گیر نیمه اتوماتیک در فروشگاه آبین کالا موجود می باشد
توصیه ما خرید و نصب سختی گیر های اتوماتیک با مخازن frp فایبرگلاس می باشد

سختی-گیر-سختی گیر رزینی نیمه اتوماتیک

قیمت شیر های اتوماتیک بیشتر از قیمت شیرهای نیمه اتوماتیک است. که معمولا  ساخت کشور تایوان مورد استفاده قرار میگیرد. البته باید اشاره کرد که شیر های اتوماتیک نیز دارای دو مدل جریانی و زمانی هستند در شیر های جریانی سیکل شستشو  دبی یا حجم آب  تنظیم میگردد و در مدل های زمانی  سیکل شستشو بر حسب زمان (تعداد روز ) تنظیم میگردد. قیمت شیر سختی گیر جریانی نسبت به شیر های زمانی بالاتر می باشد ولی از هر نظر بهتر می باشد.

محاسبه ظرفیت سختی گیر

ظرفیت سختی گیر آب براساس پارامترهای زیر برآورد می شود :

  • میزان سختی آب خام (ورودی)
  • دبی یا حجم آب مورد نیاز
  • نوع رزین
  • سیکل یا دوره شستشو و احیاء
  • نحوه شستشو (اتوماتیک ، نیمه اتوماتیک ، دستی)
  • جنس مخزن سختی گیر frp ،گالوانیزه ،آهنی

فرمول محاسبه ظرفیت سختی گیر

محاسبه ظرفیت سختی گیر گرین

سختی گیر آب آپارتمان

یکی از مهمترین کاربردهای سختی گیر آب استفاده به عنوان سختی گیر آب آپارتمان می باشد سختی گیر با حذف یون های کلسیم و منزیم سختی آب مورد نظر را حذف می کند از جمله مشکلات سختی آب در منزل  ایجاد رسوبات و لکه های آهکی بر روی شیرآلات و سینک و کاشی های سرویس ها می باشد این مشکلاتی است که در ظاهر دیده می شود اما مشکلات  پنهان سختی آب در داخل لوله کشی ها ، شیرآلات ، پکیچ و رادیاتور های می باشد که باعث ایجاد خرابی ها و درنتیجه هزینه های خیلی بالا برای رفع مشکلات می شود.

قیمت سختی گیر آب رزینی

از سایر مشکلات سختی آب در منزل میتوان به عدم کف کردن مواد شوینده در لباسشویی ها اشاره کرد آب سخت اجازه کف کردن مواد شوینده را نمی دهد یعنی باید مقدار زیادی از مواد شوینده استفاده کرد  آب هر چقدر نرم تر باشد میزان کف کردن مواد شوینده و صابون ها بیشتر است همچنین آب سخت باعث ریزش مو و خارش بدن می شود تمامی مشکلات ناشی از آب سخت در ساختمان یا منزل را میتوان با سختی گیر آب رزینی برطرف کرد.

طرز کار سختی‌گیر  آب رزینی

سختی‌گیر رزینی به وسیله فرایند تبادل یونی  ،  یون‌های کلسیم و منیزیم را با یون سدیم جایگزین می کند و سختی آب حذف میگردد یون های کلسیم و منزیم اصلیترین یون های ایجاد سختی و رسوبات می باشند آب با عبور از لایه ها و بستر رزین ها  این تبادل انجام می گیرد رزین ها مواد پلیمری به شکل کروی با رنگ زرد هستند  نوع رزین ها کاتیونی یا یون های منفی می باشد با توجه اینکه بار یون های کلسیم و منزیم مثبت هستند لذا این جذب رزین ها شده و در لایه های رزین ها آزاد می گردند با رفع  و حذف یون های کلسیم و منزیم در واقع سختی آب حذف می گردد و آب سخت به آب نرم تبدیل می شود.

سختی گیر چیلر

چیلر به دستگاهی است برای برای خنک کردن  مایع که در داخل دستگاه می باشد مایع مورد نظر آب می باشد آب خنک شده در سیستم های تهویه وکاهش رطوبت استفاده می گردد.

محاسبه ظرفیت سختی گیر- -طرز کار سختی گیر رزینی

آبی که در مسیر کندانسور و سیستم سرمایش در چرخش است تبخیر می شود اگر در این حالت آب مورد نظر دارای سختی بالا و رسوبات باشد باعث ایجاد رسوبات و آهک در کندانسور پیلر می شود در نتیجه انتقال حرارت بین آب و گاز فریون کاهش می یابد و راندمان چیلر یعنی انتقال سرما به سیستم ها کاهش می یابد.
استفاده از سختی گیر رزینی در چیلر برای حذف سختی یک ضروت می باشد با توجه هزینه های بالای این سیستم در صورت ایجاد رسوب عملا امکان استفاده بهینه وجود نخواهد داشت  قیمت و ظرفیت سختی گیر های چیلر بر اساس ظرفیت چیلر و میزان سختی آب خام برآورد و طراحی میگردد.

سخت گیر موتور خانه

موتورخانه ها از سیستم های نظیر بویلرها ، دیگ ها ،منابع کویل دار و پمپ و لوله کشی ها تشکیل می شود همه این تجهیزات با آب سروکار دارند در صورتی که آب دارای سختی باشد مطمئنا باعث رسوب گذاری در این سیستم های می شود سختی گیر موتور خانه یک راه حل بسیار عالی برای حذف سختی آب قبل از ورود به دستگاه ها می باشد حذف سختی آب باعث افزایش راندامان و کاهش هزینه های نگه داری می شود.

دستگاه-سختی-گیر

سختی گیر آب خانگی

امروزه استفاده از سختی گیر های رزینی در ساختمان و منزل نیز متداول و یک ضروت شده است برای جلوگیری از رسوب گذاری در سیستم لوله کشی، پکیچ ، رادیاتور و شیرآلات سختی گیر رزینی یک راه حل خیلی خوب می باشد رزین های استفاده در سختی گیر منزل باید از نوع خوراکی باشد معمولا رزین های استفاده شده در موتورخانه هاو چیلر از نوع غیر خوراکی می باشد این نوع رزین ها برای سلامتی مضرر می باشد رزین های پرولایت مدل c100 غیرخوراکی و مدل c100e  مدل خوراکی می باشد

قیمت دستگاه سختی گیر آب خانگی

قیمت سختی گیر آب خانگی برا اساس میزان سختی آب منطقه و  نوع و کیفیت قطعات برآورد می شود برای استعلام قیمت سختی گیر آب خانگی با بخش فروش فروشگاه آبن کالا تماس حاصل فرمایید.

 سختی گیر اسپرسو

دستگاه های نظیر چای ساز ها ، قهوه ساز ها و اسپرسو ساز ها  به کیفیت آب فوق العاده حساس می باشند در صو ه آب استفاده شده در کافه ها و رستوران دارای سختی باشند باعث رسوب گذاری در این دستگاه می شوند استفاده از سختی گیر اسپرسو باعث افزایش کیفیت محصول و راندامان دستگاه می شود همچنین با توجه به هزینه خیلی زیاد این دستگاه ها استفاده از سختی گیر آب یک ضرورت می باشد.

سختی گیر رزینی دوبلکس

سختی گیر دوبلکس در واقع سختی گیر رزینی با دو مخزن می باشد که یکی از این مخزن ها به عنوان رزرو در نظر گرفته می شود هنگامی که یک سختی گیر وارد مرحله شستشو و احیای میشود سختی گیر بعدی وارد  مدار میگردد سختی گیر رزینی دوبلکس برای کارخانه ها و مجتمع های که بصورت پیوسته بدون تعطیلی به آب نیاز دارند،کاربرد دارد.قیمت سختی گیر دوبلکس براساس متریال استفاده شده تعیین می گردد.

لوله کشی سختی گیر

سختی گیر دوبلکس

طرز کار سختی گیر رزینی دوبلکس

سختی گیر دوبلکس

 دریچه M

  • دریچه آدم رو
  • جهت انجام تعمیرات، بازدید توسط اپراتور
  • جهت پر کردن سیلیس و رزین
  • جهت شستشو

 شیر N8

  • جهت نمونه گیری از آب
  • سنجش پارامتر های شیمیایی و فشار

کنتور N7

  • بررسی آب خروجی

مانومتر N6

  • کنترل فشار داخل مخزن

شیر N5

  • جهت تخلیه پساب در زمان شستشو و تعمیرات

صافی N4

  • جهت حذف ذرات خروجی از سیستم ( سیلیس و رزین )

ونت N3

  • جهت تنظیم فشار داخلی مخازن
  • تخلیه هوای داخل مخازن

لوله کشی N2

  •  خروجی و  تخلیه در زمان شستشو و احیا

لوله کشی N1

  • مسیر ورودی آب خام جهت سختی گیری

سیستم فوق بصورت نیمه اتوماتیک می باشد در صورت درخواست می توان بصورت تمام اتوماتیک نیز اجرا کرد.

سختی گیر رزینی چیست ؟

روش صحیح احیا سختی گیر رزینی

محصول با موفقیت به سبد خرید اضافه شد.