عیب یابی مخزن تصفیه آب خانگی + تنظیم فشار مخزن

مخزن-تصفیه-آب-خانگی

آموزش عیب یابی مخزن تصفیه آب خانگی

همه دستگاه های تصفیه آب خانگی مجهز به یک مخزن تحت فشار جهت ذخیره آب تصفیه شده می باشند مخزن های تصفیه آب خانگی بعد از مدتی ممکن است دچار ایراداتی و مشکلاتی شوند که نیاز تعمیر و سرویس مخزن باشد عیب یابی مخزن تصفیه آب خانگی باید با دقت انجام و سپس رفع ایراد گردد. در این مقاله اکثر موارد و ایرادات مربوط به مخزن تصفیه آب خانگی از جمله مقدار فشار مخزن تصفیه آب خانگی ، مدت زمان پر شدن مخزن تصفیه آب  ، نحوه تخلیه مخزن تصفیه آب ، هواگیری مخزن ، میزان حجم ذخیره مخزن ، نحوه تنظیم فشار مخزن تصفیه آب ، علت دیر پر شدن مخزن تصفیه آب را بررسی خواهیم کرد.

مخزن تصفیه آب خانگی چیست ؟

آب تولید شده از دستگاه های تصفیه آب خانگی به روش اسمز معکوس بعد از فیلتر ممبران جهت ذخیره به مخزن تحت فشار از نوع دیافراگمی هدایت می شود به این معنی آب ذخیره شده در مخزن کاملا تصفیه شده می باشد جنس مخزن های تصفیه آب معمولا فلزی ( ورق کربن استیل) ، استیل ، استیل با روکش پلاستیکی ، پلاستیکی می باشد تیوپ یا دیافراگم در داخل مخزن تعبیه می باشد و بصورت تحت فشار جوش یا پرس انجام می گیرد بعبارتی مخزن های تصفیه آب یک تیکه و قابل باز شدن نیستند فضای داخل مخزن به دو قسمت شامل محل ذخیره آب و محل فشار هوا توسط دیافراگم جدا می شود.

تنطیم-باد-مخزن-تصفیه-آب

توجه داشته باشید همه دستگاه های تصفیه آب خانگی به روش اسمز معکوس مجهز به مخزن می باشند اما در بازار دستگاه 3 تا 10 مرحله ای وجود دارند که نوع تصفیه آنها اسمز معکوس نیستند و طبیعتا  مجهز به مخزن نمی باشند این نوع دستگاه ها توان حذف تمامی املاح مضر را ندارند و قیمت بسیار پایینی نسبت به دستگاه های تصفیه آب اسمز معکوس دارند.

بنر-دستگاه-تصفیه-آب-پیور-فلو-ویتنامی1

مقدار فشار مخزن تصفیه آب خانگی

مخزن دستگاه های تصفیه آب برای اینکه آب داخل  مخزن را با فشار به سمت شیر برداشت یا شیر خروجی هدایت کنند نیاز به فشار دارند این فشار توسط دیافراگمی که در داخل مخزن تعبیه شده تامین می شود.

 اما فشار هوای مناسب برای مخزن تصفیه آب خانگی چقدر است؟

فشار مخزن دستگاه تصفیه آب خانگی در حالت خالی (بدون آب) باید  6 الی 8 psi  باشد در مخزن های نو نیازی به تنظیم فشار نمی باشد چون معمولا کارخانه سازنده مخزن ، فشار مخزن تصفه آب را تنظیم کرده است.

فشار مناسب برای هر مخزن در روی مخزن توسط سازنده نوشته می شود مقدار فشار مخزن تصفیه آب با عبارت های نظیر inside pressure charged  ، factory pre charge   درج می شود  که معمولا مابین 6 الی 8 psi می باشد.

فشار-سنج-باد-مخزن-تصفیه-آب

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

توجه :

در روی نوشته های مخزن عبارات دیگری نظیرWORKING PRESSURE  یا OPERATION PRESSURE نیز درج میشود که مربوط به فشار کاری یا حداکثر فشار تحملی می باشد که معمولا 40 الی 100 psi است یعنی هنگامی که مخزن پر از آب تصفیه شده است فشار داخل مخزن  این اعداد است. حتما در هنگام شارژ باد مخزن از فشار سنج یا گیچ فشار استفاده کنید.

محل تنظیم فشار مخزن تصفیه آب

محل تنظیم فشار مخزن تصفیه آب بستگی به مارک و برند مخزن دارد ولی معمولا در پایین ، کف مخزن و یا بالای مخزن قرار می گیرد که دارای درپوش پلاستیکی است. سوزن مخزن تصفیه آب نظیر سوزن های تایر خودرو و دوچرخه می باشد که با تلمبه های معمولی نیز میتوان فشار داخل مخزن تصفیه آب را تنظیم و شارژ کرد.

مخزن-تصفیه-آب-فشار-بادپر-نشدن-مخزن-تصفیه-آب

محل باد کردن مخزن دستگاه های تصفیه آب رومیزی مخزن داخل :

یک سری از دستگاه های تصفیه آب رومیزی نظیر تصفیه آب ایزی ول مدل RO-189 و یا تصفیه آب آکوا جوی مدل لیلیویم ، دارای مخزن تصفیه آب داخلی می باشند که مخزن در داخل کیس قرار داده شده اند برای تنظیم باد مخزن دستگاه های کاور دار رومیزی و زیر سینکی می توانید درب زیر دستگاه یا همان کفی دستگاه  را باز کرده و به مخزن دسترسی داشته باشید.

تنظیم-باد-مخزن-دستگاه-رومیزی

مقدار فشار مورد نیاز برای مخزن تصفیه آب دستگاه های کیسی رومیزی نیز معمولا در روی مخزن مربوطه درج می شود و در حدود 6 الی 8  PSI  می باشد.

مدت زمان پر شدن مخزن دستگاه تصفیه آب خانگی

همانطور که گفته شد تقریبا همه دستگاههای تصفیه آب خانگی مجهز به یک مخزن برای ذخیره آب تصفیه شده می باشند دلیل وجود این مخزن بخاطر حجم پایین تولید آب تصفیه شده از دستگاه می باشد مقدار متوسط تولید آب تصفیه شده از دستگاه ها حدودا مابین 8 الی 12 لیتر در ساعت می باشد بنابراین اگر مخزن نباشد برای پر کردن یک پارچ آب دو لیتری حدودا 15 دقیقه زمان مورد نیاز است و این برای مصارف خانگی جالب و کاربردی نمی باشد.

زمان لازم برای پر شدن مخزن تصفیه آب به  چند عامل نظیر حجم مخزن و کیفیت فیلترها و قطعات دستگاه بستگی دارد  اما اگر مخزن و دستگاه و فیلتر ها سالم باشد حدودا زمان پر شدن مخزن 40 الی 60 دقیقه خواهد بود. ( منظور از این زمان برای حالتی است که مخزن کاملا خالی است).

برای عیب یابی مخزن تصفیه آب خانگی دانستن زمان پر شدن مخزن نیاز است اگر زمان پر شدن در حدود 90 دقیقه یا بالاتر باشد یعنی تولید دستگاه ضعیف است و نیاز به رفع عیب دارد  ممکن عیب دستگاه تصفیه آب از فیلتر های اولیه یا ممبران و یا پمپ دستگاه باشد که باید اول عیب یابی و سپس رفع عیب شود.

نحوه تخلیه مخزن تصفیه آب

تخلیه مخزن تصفیه آب برای افزایش عمر مخزن و جلوگیری و خرابی و بو گرفتن انجام می گیرید در حالت های زیر حتما مخزن دستگاه تصفیه آب منزل خود را تخلیه کنید

مسافرت 3 روزه و بیشتر

جابه جایی دستگاه به آدرس دیگر

جمع آوری دستگاه به علت عدم استفاده

نحوه تخلیه مخزن تصفیه آب

برای تخلیه مخزن تصفیه آب کافی است از دو روش زیر را انجام دهید

روش اول تخلیه از طریق شیر برداشت

قطع آب ورودی و برق دستگاه تصفیه آب

بستن شیر مخزن

باز کردن شیر برداشت تصفیه آب

خالی کردن کامل آب مخزن با تکان دادن و تنظیم مخزن

این روش برای زمانی مناسب می باشد که مصرف کننده قصد انجام مسافرت چند روزه و یا عدم استفاده از دستگاه به مدت نا معلوم را دارد.

روش دوم تخلیه مستقیم از شیر مخزن

قطع آب ورودی و برق دستگاه تصفیه آب

بستن شیر مخزن

جدا کردن شیلنگ ورودی به مخزن

انتقال مخزن به حمام ، روی سینک و یا بالکن و حیاط

باز کردن شیر مخزن

تخلیه کامل آب با تکان دادن و تنظیم فشار

این روش برای زمانی مناسب است که مصرف کننده قصد جابه جایی دستگاه به آدرسی دیگر و یا جمع آوری دستگاه را دارد.

هوا گیری مخزن تصفیه آب

مخزن های تصفیه آب معمولا نیازی به هوا گیری ندارند در صورت تمایل می توانید از قسمت شیر مخزن اقدام به هواگیری مخزن تصفیه آب کنید.

میزان حجم ذخیره مخزن تصفیه آب خانگی

ظرفیت مخزن یا میزان حجم ذخیره مخزن های تصفیه آب خانگی در حدود 6 الی 19 لیتر با توجه به نوع مخزن و کارخانه سازنده متفاوت است ظرفیت مخزن ها معمولا براساس واحد گالن بر روی مخزن درج می گردد هر گالن حدودا 3.8 لیتر می باشد در نظر داشته باشیم اعداد نوشته شده حجم کامل مخزن می باشد دیافراگم مخزن یک میزان  از حجم مخزن را شامل می شود.

میزان حجم مخزن 2 گالن تصفیه آب حدودا 5 لیتر آب  می باشد

میزان حجم مخزن 3.2 گالن تصفیه آب حدودا 8 لیتر آب می باشد

میزان حجم مخزن 4 گالن تصفیه آب حدودا 12 لیتر آب می باشد

میزان حجم مخزن 5 گالن تصفیه آب حدودا 15 لیتر آب می باشد

توجه :

بالا بودن حجم مخزن تصفیه آب نشانه کیفیت آن دستگاه نمی باشد توصیه ما :

برای خانواده های دو نفره مخزن 2 الی 3.2 گالن  است

برای خانواده های 4 نفره مخزن 3.2 الی 4 گالن  است

برای خانواده های 4 نفر به بالا مخزن 4 الی 5 گالن است

اگر مخزن دستگاه بزرگ باشد و تعداد نفرات و یا میزان مصرف آب پایین باشد آب زمان زیادی در مخزن بصورت راکد باقی می ماند ولی در صورتی که حجم مخزن کم باشد آب زود به زود گردش کرده و راکد نخواهد ماند.

توصیه می گردد جنس مخزن استیل اصل باشد.

نحوه تنظیم فشار داخل مخزن و شارژ باد

  • ابتدا شیر ورودی و برق دستگاه تصفیه آب خانگی را قطع  کنید سپس با باز کردن شیلنگ شیر مخزن تصفیه آب ، مخزن را جدا کرده و مخزن را بر روی سینک و یا بالکن و حمام  برای راحتی کار انتقال دهید.
  • شیر مخزن را باز کرده و اجازه می دهید تا آب داخل مخزن تا حدی که بتواند خالی شود محل شارژ باد مخزن یا سوزن مخزن را پیدا کرده و درپوش پلاستیکی را باز می کنید.
  • تلمبه را به سوزن وصل کنید و شروع به باد زدن کنید بعد از این مرحله مشاهده خواهید کرد که آب شروع به خالی شدن از مخزن خواهد شد حدودا بعد از 20 بار تلمبه زدن ، صبر کرده تا آب خالی شود حالا دو باره فشار آب کم و یا کلا قطع خواهد شد دو باره 20 بار تلمبه زده و صبر کنید تا آب خالی شود این کار را تا زمانی مخزن کاملا از آب خالی شود ادامه دهید در حالت خالی شدن مخزن ، وزن مخزن سبک خواهد شد البته میتوانید با تکان دادن مخزن متوجه خالی یا پر بودن آب نیز بشوید.
  • بعد از مراحل بالا با استفاده فشار سنج ، باد یا فشار داخل مخزن را طبق نوشته روی مخزن در حدودا 6 الی 8 psi تنظیم کنید.

شارژ-باد-مخزن-تصفیه-آب

نحوه تنظیم فشار وقتی فشار سنج در در دسترس نیست

اگر دسترسی به فشار سنج ندارید اجبارا نیاز به تنظیم حدودی فشار می باشد در این حالت بعد از مرحله 3 ، باد مخزن را از طریق سوزن با فشار دادن پیچ گوشتی روی فنر سوزن ( شبیه خالی کردن باد تایر) کاملا خالی کنید تلمبه ها معمولا در دو سایز کوتاه ( تلمبه های دوچرخه) در حد 20 الی 40 سانتی و سایز بلند ( تلمبه های فرغونی یا قدیمی) در حد 40 الی 65 سانتی متری می باشند برای تنظیم فشار مخزن با تلمبه های کوتاه بعد از وصل کردن تلمبه حدودا 60 تلمبه بزنید و با تلمبه های بلند حدودا 35 تلمبه بزنید این روش دقیق نمی باشد و یک روش تجربی می باشد و توصیه می گردد برای تنظیم فشار مخزن از فشار سنج استفاده کنید و یا مخزن را جهت شارژ به نزدیک ترین آپاراتی و تنظیم باد ببرید. عیب یابی مخزن تصفیه آب نخستین گام برای حل مشکلات مخزن تصفیه آب می باشد.

تلمبه-دوچرخه-ایتلمبه-بزرگ

باد نشدن مخزن تصفیه آب خانگی

ممکن است در هنگام تنظیم فشار مخزن با تلمبه زدن باد داخل مخزن وارد نشود طوری که احساس کنید جلوی باد بسته شده است در این حالت ممکن یکی از دلایل زیر باعث باد نشدن مخزن تصفیه آب شود.

مشکل اول باد نشدن مخزن تصفیه آب :

سوزن و یا والف خراب شده است برای حل این مشکل در منزل نمیتوان کاری انجام داد باید مخزن را به یک آپاراتی برده و درخواست تعویض والف کنید پس از تعویض والف سوزن نسبت به تنظیم باد مخزن تصفیه کن خانگی اقدام کنید.

والف-مخزن

مشکل دوم باد نشدن مخزن تصفیه آب :

سوزن تلمبه با سوزن مخزن به خوبی چفت نشده است و مناسب برای باد نزدن نمی باشد البته احتمال این مورد بسیار کم است چرا که اندازه سوزن تلبمه ها و مخزن ها اکثرا  استاندارد و یک سایز می باشند برای این مشکل نیز باید مخزن به آپاراتی برده شود و باد مخزن در آنجا تنظیم شود.

مشکل سوم باد نشدن مخزن تصفیه آب :

دیافراگم مخزن به کف مخزن چسبیده است و در این حالت بخاطر جمع شدگی دیافراگم امکان باد زدن  مخزن بسیار کم است راه حل این مشکل باد زدن با فشار می باشد دستگاه های کمپرسور و دستگاه های آپاراتی ها به دلیل فشار زیاد می تواند راه حل باشد .

اگر در آپاراتی ها نیز امکان باد زدن و تنظیم فشار نبود یعنی مخزن کاملا خراب شده و نیاز به تعویض دارد.

زمان تعویض مخزن تصفیه آب

عمر مخزن تصفیه آب به کیفیت ساخت و مواد استفاده شده  و شرایط نگهداری دستگاه بستگی دارد برای افزایش عمر مخزن تصفیه آب ، رعایت شرایط نگهداری زیر را انجام  داده شود

فیلتر های دستگاه بصورت منظم تعویض و سرویس گردد.

از فیلترهای باکیفیت استفاده گردد.

باد داخل یا فشار داخل مخزن هر دو سال یکبار تنظیم گردد.

از عملکرد صحیح سوییچ “های پرشر  high pressure” اطمینان داشته باشید.

سرویس های دستگاه توسط تکنسین ماهر انجام شود.

با رعایت دستورالعمل نگهداری فوق اگر مخزن از جنس با کیفیت و برند معتبر باشد حدودا 10 سال عمر می کند بهترین مخزن تصفیه آب از نظر ما مخزن تصفیه آب مارک تانک پک TANK PAC می باشد البته در صورتی اصل باشد.

علت دیر پر شدن مخزن تصفیه آب

یکی دیگر از موارد عیب یابی مخزن تصفیه آب خانگی دیر پر شدن مخزن می باشد که میتواند قطعات زیر باشد.

نقش فیلتر های سه مرحله اول در پر نشدن مخزن تصفیه آب :

اگر فیلتر های سه مرحله اول یعنی فیلتر الیافی ، فیلتر کربنی پودری و کربن بلاک دارای گرفتگی باشند امکان عبور آب کم شده و عملا حجم آب عبوری بسیار کاهش پیدا می کند در نتیجه  به ورودی ممبران حجم آب کمی خواهد رسید و چون حجم ورودی ممبران کم است در نتیجه حجم آب تولیدی ممبران نیز کم خواهد بود که در این حالت مخزن دیر تر پر می شود

راه حل :

خرید و تعویض فیلتر سه مرحله اول

نقش فیلتر  ممبران  در دیر پر شدن مخزن تصفیه آب :

چنانچه فیلتر ممبران دستگاه تصفیه آب دارای گرفتگی و یا دچار کاهش تولید آب تصفیه شده باشد میزان آب تصفیه شده تولیدی پایین باعث دیر پر شدن مخزن تصفیه آب خواهد شد

 راه حل:

خرید و تعویض فیلتر ممبران  

نقش پمپ در دیر پر شدن مخزن تصفیه آب :

اگر پمپ توانایی تامین فشار لازم برای تولید آب تصفیه شده را نداشته باشد مخزن دیر تر پر خواهد شد البته این نیاز به بررسی بیشتر دارد چرا که ممکن است ایراد مستقیما از پمپ نباشد بعنوان مثال ممکن است  آمپر و ولتاژ آداپتور دستگاه خروجی مناسب ندارد و یا گلگی پمپ ضعیف شده است.

راه حل :

کنترل ولتاژ و آمپر خروجی آداپتور

اگر ولتاژ خروجی آداپتور کمتر از 24 ولت باشد مشکل از آداپتور می باشد که نیاز خرید و تعویض آداپتور می باشد.

کنترل گلگی پمپ

برای کنترل گلگی پمپ کافی است سه پیچ گلگی بسته شده به بدنه را باز و داخل گلگی را بررسی کنید چنانچه بلبرینگ و قطعات داخل گلگی مشکل داشتند نیاز به خرید و تعویض گلگی پمپ می باشد.

کلگی پمپ دستگاه تصفیه آب خانگی

محصول با موفقیت به سبد خرید اضافه شد.